The Hangover – den roligaste casinofilmen genom tiderna

Ibland sker det att man hittar en film som inte går att släppa och vissa kanske man kollar om gång efter gång – flera år efter att man sett den för första gången. Vissa andra förblir ett gott minne. En av de filmer som fortfarande håller sig populär är The Hangover (Baksmällan). I denna artikel kommer vi göra ett djupdyk i filmen och vilket bemötande den fått i casinovärlden.

Kända ansikten i huvudrollerna

The Hangover är en amerikansk komedifilm från 2009, regisserad av Todd Phillips, samproducerad med Daniel Goldberg och skriven av Jon Lucas och Scott Moore. I filmen medverkar Bradley Cooper, Ed Helms, Zach Galifianakis, Heather Graham, Justin Bartha, Ken Jeong och Jeffrey Tambor. Detta är för många, välkända ansikten inom filmbranschen.

Filmen berättar historien om Phil Wenneck, Stu Price, Alan Garner och Doug Billings. Dessa personer reser till Las Vegas för en svensexa inför Dougs kommande bröllop. Phil, Stu och Alan vaknar dock upp dagen efter och inser att Doug är försvunnen. De inser även snabbt att de inte har något minne av den föregående nattens händelser. De har inget minne alls över vad de gjorde – spelade de Roulett eller  Dream Drop Jackpott på casino? För att reda ut allt, börjar de här leta efter sin vän. Både för att se till att han inte har råkat ut för något, och att han hinner hem till bröllopsdagen.

Filmens påverkan på casinobranschen

Baksmällan filmades på olika platser runt om i den världsberömda casinostaden – Las Vegas. Filmen blev en kritisk och kommersiell framgång och drog in över 467 miljoner dollar i intäkter världen och gör att den platsar på en av de bästa inkomstbringande komedifilmerna. Budgeten låg i jämförelse på 35 miljoner dollar.

Vissa anser att framgången bakom filmen handlar om skämten som sägs. Även om många av dessa kan tolkas som vulgära, finns även en del andra – som exempelvis musikskämt kring en tiger som dyker upp i filmen.

Baksmällan kopplats ofta samman med kasino- och spelkulturen på grund av sin miljö och berättelse. Filmen har av många även varit anledningen bakom populariseringen av sloganen ”what happens in Vegas, stays in Vegas” bland turister som besöker staden. Baksmällan har också citerats som ett inflytande på spelbeteende, där det råder blandade meningar om hur och i vilken utsträckning detta påverkat.

Vinningar i Casinonas marknadsföring

Filmen har även använts som ett marknadsföringsverktyg av casinon och spelbolag, för att öka antalet besökare. Givetvis är det väldigt svårt att följa upp på hur mycket Baksmällan har hjälpt Las Vegas och dess casinon, men att det haft något finger med i spelet är många överens om.

Casino- och spelkulturen i allmänhet kan ibland stigmatiseras, och kan av vissa kopplas till exempelvis missbruk eller andra negativa sociala effekter. Vissa ser Baksmällan som en humoristiskt fylld film, där det ej kopplas till främjande av något. Vissa andra kritiserar filmen som en skildring av kulturen. Det finns även andra aspekter som av vissa kan anses främjande, så som alkoholkonsumtion.

De som ser filmen som ett humoristiskt inslag i branschen försvarar ofta filmen med att den är ett verk av fiktion och inte återspeglar verkligheten. Här hävdas också att filmen inte är avsedd att främja kasino- och spelkulturen, utan att den i stället är en komedi som använder miljön som en bakgrund för sin berättelse. En sak som kan vara viktig att tänka på är hur den amerikanska standarden för casino skiljer sig. Här är det på många ställen tillåtet att bedriva casino och spel, med vissa restriktioner. I Sverige däremot så är det helt annorlunda, då det behövs en svensk licens för att få marknadsföra i landet.

Fortsatt succé för filmserien

Sedan dess att originalet släpptes 2009 så har den nu utvecklats till en trilogi. Första uppföljaren släppes 2011 med en relativt liknande historia, men där Stu i stället står som brudgum, redo att gifta sig i Thailand. Därefter släpptes en till film i serien under 2013, vilket också blev den sista. Baksmällan 2 drog in över 560 miljoner dollar i intäkter och Baksmällan 3 drog in över 362 miljoner dollar.

Avslutning

Tydligt efter att ha gjort ett djupdyk i filmen är att det finns många aspekter som påverkats av trilogin. Baksmällan har mest troligen påverkat casinoindustrin och spelkulturen till viss mån. Den har också använts som ett marknadsföringsverktyg av casinon för att marknadsföra sin verksamhet. Det är dock upp till dig att avgöra om filmen är positiv eller negativ i sin skildring av dessa saker. Det finns argument för båda sidor. På det hela taget så är filmen populär och framgångsrik – och inte minst när det kommer till dess humoristiska inslag.